Hæ? Hvasjera liksom?

I dag tidlig satt jeg og bladde litt i noen aviser, og på baksiden av Drammens Tidende var det en fem på gata-greie hvor folk ble spurt om hvilket ord de brukte mye for tiden.

Alle de som ble spurt var unge folk, og svarene fordelte seg slik:

En sa Ærlig.

En sa Hvaskjera?

En sa Liksom.

To sa .

[Eller så var det to som sa liksom og en som sa hæ. Husker ikke helt.]

Men jeg husker at jeg tenkte at dette sikkert er noe en del gamle folk irriterer seg over. Jeg synes jeg hører dem snakke om ungdommens forsøpling av sproget. Alle de fæle ekstraordene. Jeg har hørt det på bussen. De semi-gamle som kritiserer. De som er 50-ish, 60-ish.

Jeg er dels enig. Det er veldig få setninger som blir bedre av at man klemmer ut et liksom. Men jeg bruker det ofte selv. Liksom. Og, de aller fleste ungdommene mente selv at det var en uvane å bruke disse ordene, så de hadde igrunnen et ganske reflektert syn på ordbruken sin.

Dessuten, det er gamlisene som står øverst på pallen når det gjelder bruk av unødvendige ekstraord.

Jo da, så nei da, så ja da, så slik er det

Ja ja ja ja ja (med sukkelyd på alle ja-ene)

Ja, jo, ja, det er fælt med det

Hvorfor skal de gamle kritisere de unge?

Hvaskjera?? Jeg foretrekker hæ og liksom. Og da er jeg helt ærlig.

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Hæ? Hvasjera liksom?

  1. Britt Åse

    Hehehe! Du har et par poeng der, egentlig. Jeg legger merke til at i min «sfære» florerer følgende:
    -liksom
    -på en måte
    -jeg tenker at

    og sånn. Gjerne veldig mange ganger i samme mening. Og, det er ikke noe bedre, det. Selv om det er de som er 50-ish osv som sier det.

  2. Det som irriterer meg er alle de som blir intervjuet på TV eller radio og starter hvert svar med ordet nei

  3. Jeg har aldri tenkt på det på den måten når det gjelder gamlisene. Du har jo helt rett i det at de bruker sånne uttrykk som du nevner. Jeg skal jammen bruke det i neste diskusjon jeg kommer opp i om temaet, hehe.. 😉

  4. Britt Åse: Ja! På en måte. Jeg tenker at.
    Herregud, noen sier det ofte at jeg blir sittende å lure på om de bestandig mener ting «på en måte» og aldri helt skikkelig 🙂

    Knut Stian: Hehe, det har du rett i -ikke tenkt så mye på det før, jeg. Men de gjør jo det!

    el Vera: Gjør det 🙂

  5. åjaaaa! de er ikke noe bedre, ass 😉 den der rekka med sukkende ja-er under samtaler er noe av det mest irriterende jeg vet. det er akkurat som om de bre sier ja for å gi inntrykk av at de følger med og er interesserte, når de egentlig er det komplett motsatte og bare ønsker at du skal holde kjeft så de kan snakke selv. grøss. ja, jeg grøsser virkelig bare av å tenke på det! fremdeles traumatisert av en ti minutt lang busstur der damene foran meg eksemplifiserte nettopp dette. jeg vedder at fru jah jah jah sa «ja» TUSEN MILLIONER GANGER. minst.

  6. forøvrig morsomt at «hvaskjera» regnes som ett ord. selv sier jeg bare «skjera?», men det kan være fordi «kaskjera» virker litt snålt.

  7. Britt Åse

    Men, like ille er: «Ikke sant(?)» som alle og enhver pt synes å slenge inn som halvinteressert bemerkning når andre sier noe. Meningen er å virke kjempeinteressert og kjempeempatisk (tror jeg), men det blir bare litt – pinlig.

  8. Hei folkens, og takk for artige kommentarer og innspill. Jeg er litt laber på blogginga i dag – for har nemlig fått litt trøbbel med det ene øyet mitt…

    Tror det blir en post om det, det er nemlig helt utrolig hvor pysete jeg blir av småskader.

  9. Ja ja ja ja ja ja , du sier noe her Victoria..

    liksom.

  10. Hehehehe 🙂 Det hender jeg irriterer meg litt over uttrykkene de gamle serverer oss som er passert for en dinosaurtidsalder side. Det går begge veier 😀

  11. Meget godt poeng, Victoria! Har ikke tenkt over det selv, det er jo så lett å følge den derre greia (he he) med at det er de unge som ødelegger språket og de voksne/eldre som «kan» dette med språk, liksom på en måte. 😉

Legg igjen en kommentar

