Dagen jeg ødela båten

Det var den dagen jeg ødela båten, men han – han bare smilte, i alle fall nesten, og selv om det kanskje var høylydt banning innvendig så var det i alle fall supermann-attityd utad.

Jeg holdt ikke igjen luka. Det var vind. Man skal alltid holde igjen luka. Luka knuste. Pokker, hvorfor holdt jeg ikke igjen luka? Slike luker er dyre.

Det var glassbiter overalt. Bittesmå biter av herdet glass.

Vi var på vei inn til marinaen i Svelvik, skulle fylle litt drivstoff – slik at det skulle være full tank til neste båttur. Jeg skulle bare opp på dekk, fikse et tau, åpnet luka, holdt ikke igjen, og det var fryktelig dumt. Først måtte jeg få vekk det glasset som lå strødd over hele dekket. Bensinmannen i Svelvik kom med en gullkommentar til min (når det kommer til båt så ekstremt mye) bedre halvdel:

– Du ser da ikke sint ut, i alle fall. Det er ofte det som er det verste, vet du -de sure mannfolka.

Det er nok mye sant i det. Jeg var ikke så veldig høy i hatten. For, det var så klønete det jeg gjorde. Eller, det jeg ikke gjorde. Det hadde jo ikke gjort dagen bedre, skaden billigere eller båtsesongen noe lengre om det hadde blitt uvennskap.

Jeg samlet sammen glasset. Hadde sikkert martyr-furte-leppe mens jeg samlet opp glass med henda. Brukte kost der det gikk an, men det var jo slett ikke overalt dét var mulig.

I alle fall var det ikke noe vanskelig å gå opp på dekk da vi skulle legge til.

Ikke mye igjen…

Dramaking later som om han er i Sørishavet [vi var på vei hjem fra Holmsbu…]

Trøsten får være at andre har vært klønete før meg 🙂

Semi-morsomme båtulykker

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Dagen jeg ødela båten

  1. uff da, det der så dyrt ut!
    Bra mannen foholdt seg rolig 😉
    Det var vel trist nok som det var.

    Ja, jeg kan se han hakker tenner 😉

  2. Britt Åse

    Isjogfysj! Du har min fulleste sympati. Og gratulerer med halvdel som skjønner når man kan (eller bør) bli muggen og ikke.

  3. tordenlill: Ja, jeg var veldig glad for at det ikke ble noen scener 🙂 Hehe, regner med at han vil legge ut kommentar selv om at «Hø! Jeg HAR seilt i sørishavet…»

    Britt Åse: Takk 🙂 Og det er veldig ok å vite når man skal bli sint 🙂

  4. Jeg var så umulig at eks’en hevdet at det eneste jeg muligens kunne brukes til, var å være fender. Han sa han aldri hadde kjent noen som var så liten og sped, og samtidig så sterk når det gjaldt å ødelegge ting. Jeg sier ikke at han ikke hadde rett.

  5. Jeg er så lite kjentmed båt, at jeg ikke engang skjønner helt hva som skjedde.

    Men det jeg tenkte når jeg leste overskriften var vel i alle fall ikke rett? At hele båten ble ødelelagt?

    Også klarer jeg ikke å la vær å le, høyt og lenge av de båtulykkene på youtube.

  6. Sigrun: Har sett et par tilfeller av folk som prøver å legge til, hvor kona brukes som en slags fender. Stakkars – det ser ikke bra ut. Og mannen står og hoier og skriker et eller annet og alt blir bare kaos. Jeg er jo egentlig ganske så urutinert med båt – da hjelper det å ha en som er flink ved min side, og som kan lære meg ting mens vi er midtfjords 🙂 Tror det er mange som synes det er ok å være i båten, men som hater alt som har med fortøying å gjøre. Dessuten er det så rart, synes jeg, hvordan alle i båthavna liksom legger fra seg det de driver med, for å følge med på hvordan man gjør det. Da er det i alle fall moro å stoppe kjeften på de gamle mennene (med skute-tattis) og bare gjøre det helt ordentlig og uten en lyd 🙂

    Men det var igrunnen innmari ok at ingen av de gamle skute-tattis-mennene var i nærheten da jeg knuste luka.

    Beate: Hvis du ser på bilde nummer to, så ser du et stort hull. Vindskjermen (som man fester kalesjen i) har en luke i midten, slik at man kan gå opp på dekk. Da jeg åpnet den, holdt jeg ikke igjen – og siden vi var i fart og det var en del vind, så tok vinden rett og slett tak i den – og resultatet ble tusen skår. Så hele er ikke ødelagt, men det forkortet i alle fall båtsesongen en smule, for det blir for kaldt med et stort hull når det er fem grader om natta 😦

  7. Britt Åse

    «skal jeg kaste tråden, kjære» påstår min elskede at han har hørt en «østlandsfrue» (unnskyld, alle østlandsfruer) si, der hun sto forut på cabincruiseren og fingret med trossa…

    Hirrhirrhirr (jeg er ikke stort bedre sjøl, så jeg mener at jeg må få lov å skrive dette)

    :mrgreen:

  8. Hehe, Britt Åse 🙂
    Det skal jeg rope ut neste gang vi er i en full båthavn, og så skal jeg gå inn i lugaren, legge meg og lese bok. Så kan han sitte i salongen og føle de brennende blikkene fra alle de som tenker han er gift med et 100% nek 😀

  9. Hm. Jeg henger enda ikke med, men litt mer. Jeg tror aldri jeg har sett en båt med luke/dør eller vindu i glass? Er det en motorbåt eller en seilbåt? Er den en luke forann på båten, altså som i en vekk som kan åpnes? Finnes det noe bilde av hele båte?

    *ble plutselig veldig opptatt av dettte med luker på båter*

    Også lurer jeg på om dette var en høst-bryllupsreise? Uansett så høres det veldig deilig ut med en annen halvdel som ikke smeller og skjeller.

  10. Hei du!! Hvis du kikker på denne

    http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/76dc.wmv

    så ser du hva jeg mener 🙂

  11. Hehe, nei – det var mer en vanlig liten helgetur med ungene 🙂 Så de ble lukket inne i lugaren mens a mor gikk rundt og plukket glassbiter.

    Jeg hadde nok fortjent litt kjeft for dette, faktisk.
    Men det var veldig godt å slippe.

  12. Takk!

    Jeg så for meg en slik bitteliten treluke på en seilbåt, så fikk ikke dette til å henge i hop!

    Det var en flott båt dere hadde, virkelig!

    Og kjeft, det er vel aldri noe en fortjener, men noe en tar imot med godt mot fordi den andre ikke klarer å la være å ta det ut.

  13. Takk Beate 🙂 Den er veldig fin!! Den siste setningen du skrev der, den var veldig klok rett og slett.

Legg igjen en kommentar

