Jeg sminker meg for verdensfreden.

Jeg har fulgt med, med et halvt øye og latteren i halsen, det er striden mellom Anne Cat og Vendela jeg snakker om. Mange vil vel tenke at det er fjasete å skulle gå til så alvorlige skritt som det Vendela ønsker, og jeg er sikker på at dette bare gagner Anne Cat en hel del, hun får sikkert enda flere reelle og potensielle seere av showet sitt. Meg, for eksempel – og jeg er ikke fast inventar på Latter, for å si det sånn.

For en liten stund siden kom en nabo innom. Dette er en nabodame med humor. Morsom og smart – og hun hadde lest en post på bloggen min om at jeg har hatt moro med Fr. Martinsens herlige setning om at Tenk på hva Vendela ville ha gjort – og gjør det motsatte. Naboen kom dermed innom med en bok hun hadde fått som ekstragave i et eller annet dameblad, Elle tror jeg det var – en av de små temautgavene av Vendelas Beauty Bible. Ja, tenk at Vendela i ren godhjertethet har laget små bøker, slik at man formelig kan ta et dypdykk inn i det temaet som passer en best der og da. Make up, hender/føtter, spa, hud, kropp og hår – ja, Vendela har tenkt på alt. Good woman. Det er rett og slett ingen grunn i verden til ikke å lese om hvordan man bli penere. Er du hjemme? Hvorfor ikke ta for deg hele Bibelen? Er du på vei til en gozzipkveld med girlza, og har brukt alle pengene på La Prairie eller Matis? Fortvil ikke, du kan lese småbøkene på trikken, bussen eller toget.

[Det er en helt vanlig dag. Litt sminke men ikke full sparkel.
Håret litt sånn hulter til bulter. Slik blir det når man river seg i håret fordi oppgavene er mange og tiden er knapp. Men se, huden ser jo fullstendig superbalansert ut.]

Dessuten er det jo ganske øko-bio-mineral-moderne å sitte på trikken med mineralsminke (som
tetter porene og man får smånupper av, men who cares? Litt mer sminke løser problemet!). Da får man liksom slått to slag for miljøet på en gang, før man treffer jentene for å drikke Strawberry Daiquiries. Hu hei!

Så. For et par kvelder siden, tenkte jeg at jeg skulle se om det var noen tips i miniboka til Vendela. Alle trenger litt stas innimellom, jeg fikk jo tross alt en minibok om sminke og hvorfor ikke bruke kvelden på å sparkle? Bare det å skulle følge forberdelsesrådene i boka tok lang tid. Vaske, rense, smøre, concealer, en eller annen brun guffe i hele ansiktet (jeg har visst en fra Clinique som er en slags superbalanced makeup – ikke dårlig), litt pudder og som prikken over i-en, en gusten høstkveld, litt sunpowder. Jeg så ut som Dronning Silvia. Jeg vil ikke se ut som Dronning Silvia.

Så sminket jeg meg, etter alle kunstens (=Vendelas) regler. Da ble jeg seende veldig Hollywoodsk ut. Nesten sånn:

Det er jo så veldig populært. Og, ikke minst et slag for verdens katastrofer og mennesker i nød. Jeg følte meg veldig snill. Jeg reddet verden! På mitt eget bad. Snakk om å kose seg mens man gjør en skikkelig innsats!

Seriøst. Jeg synes det blir for mye. Jeg disser ikke moteblogger, jeg disser ikke folk som er opptatt av sko. Hadde ikke foten min sett ut som et helvete hadde jeg sikkert vært mer opptatt av sko selv. Se bare, hva jeg er villig til så snart jeg finner et par sko som er relativt greie å gå i og ikke klemmer den veldig korte og brede foten min sammen så jeg får en konkubine-følelse umiddelbart:

Hva med en tur til Citta Alta?

Men. Kan ikke folk bare slappe av litt mer, da? Hvorfor bruke så mye tid på badet alene, når det er så hyggelig å være sammen med folk? Jeg synes Anne Cat har rett, jeg: – Boken til Vendela har et marked i en usikker verden.

9 kommentarer

Filed under Babbel

9 responses to “Jeg sminker meg for verdensfreden.

  1. tripsandtics

    Åå, du ble skikkelig søt med den sminken! Tror jeg må gå på kurs hos deg! Men del 2 mangler: «Hvordan bade med slik sminke på»(og jeg finner ikke Aulies badebilde, men det er etset i hukommelsen)

  2. Hehe, håper du sikter til klovnebildet. Jeg aner ikke hvordan man kan bade med slik heldekkende bodypaint – men det skal visst være så helsebringende med fargebad?
    Og så er vel litt av greia at det er så moro å sminke seg, så da gjør det kanskje ikke noe om det går av i badevannet, for da kan man jo bare sminke seg en gang til!

  3. …hm. Jeg har så dårlig humor, at jeg egentlig er litt bekymra for at folk ikke skjønner når jeg bare kødder.

  4. *Klukkler* !

    (Og hvis du har malt den klovnen: *måper av beundring*)

  5. Hehe, å nei – den er det jo Marianne Aulie som har malt 🙂

  6. *fnis* Jeg tror jeg holder meg til dagligsminken min, selv om det sikkert er kjedelig i lengden. 🙂

    Søt klovn, men kanskje ikke helt sånn jeg vil være når jeg skal ut. Dessuten kan jeg ikke gå i «pensko». Beina mine liker ikke pensko og ikke orker jeg å gå på særlig hæler heller. Jeg mangler visst et kvinnegen.

  7. krissy

    Kjempesøt pike/dame! Likte deg der du hadde svakt med smiske- ser veldig fint og «naturlig» ut.

  8. krissy

    sminke– skulle det stå 🙂

  9. Hei krissy
    Hehe, det var nok ganske naturlig også – langt utpå ettermiddagen, sittet og lest hele dagen 🙂

    Sikkert mange som pynter seg for denslags, men da leser jeg heller en ekstra halvtime 😉

Legg igjen en kommentar

