Utfordring til alle bloggere [1]!

Den siste tiden har det vært en boom i antallet innlegg, både på denne bloggen og på en del andre, om temaet psykisk helse. Mye av oppsvingen tror jeg vi kan takke virrvarr for, for hun har på mange måter satt ord på en hel rekke ting på en helt fabelaktig måte. Hun opplyser, informerer, engasjerer. Viser bruddstykker av sorger og gleder.

Jeg tror på at delt sorg er mindre vanskelig enn det man bærer på alene.

Tematikk

10. oktober markeres Verdensdagen for psykisk helse.

Temaet i år er :

«Livet går opp og ned. Snakk om det!»

Det vil garantert være markeringer av dagen i nærheten av der du bor.

Last ned Verdensdags-materiell her!

Du har kanskje sett Helsedirektoratets små reklamesnutter på TV den siste tiden?

Se filmportretter om psykisk helse her.

Utfordringen:

Jeg utfordrer alle bloggere og blogglesere:

Skriv innlegg, kommenter, diskuter, bidra. Det er på tide at vi lager en folkebevegelse om åpenhet om psykisk helse.

Vi kan jo skrive tekster, samle dem og levere dem til helsepolitisk ledelse? Vi er mange, vi skriver godt, det er vanskeligere å overse en hel gjeng hvis vi står samlet.

Vi kan opprette en egen blogg, hvor vi samler tekster, en borgerside om psykisk helse, for hvis vi gjør det vil det garantert komme høyt opp på google-sider etc – og det kan kanskje ha en stor betydning for den som søker etter hjelp og finner tekster fra

– folk som vet hva det dreier seg om.

– folk som ikke har merket dette på kroppen selv, men som faktisk tolererer og godtar andre allikevel

– bedriftsledere som ikke stigmatiserer

– osv.

Jeg håper på engasjement fra mange bloggere.

Tenk så morsomt om vi kan la interne bloggkonflikter ligge en stund, ha fokus på noe som angår oss alle??

03/10-08: Jeg vil veldig gjerne få takke for engasjementet dere viser! Dette kommer til å bli både moro, nyttig og ikke minst noe vi kan få til sammen. Jeg gleder meg!

34 kommentarer

Filed under Blogger, Blogging, Helse, Meninger, Politikk, Samfunn

34 responses to “Utfordring til alle bloggere [1]!

  1. Hvis dette er noe folk vil, så er det bare å skrive innlegg og så sende lenke til innlegget til vicblogg@yahoo.no, eller legge inn lenke som kommentar i posten her, så skal jeg samle det jeg ser og så kan vi ha litt dugnad på å få inn enda mer 🙂

    Dette er i alle fall slike ting jeg tenker er verdt bryet, jeg tror vi kan få til mye med enkle midler.

  2. Jeg har skrevet såpass mye tidligere, Victoria, at jeg vet ikke om jeg greier å skrive noe nytt. Men kan jeg bruke noe jeg har i bloggen fra før, hvis jeg finner noe som «passer»?

  3. Selvsagt! Jeg synes da det!! Det har jeg lyst til å gjøre selv også. Vi trenger jo ikke produsere nye tekster til ENDA et nettsted, men jeg tror det kan være et positivt tilskudd til webben dersom vi kan samle inn så mange ulike innlegg fra så mange bloggere som mulig.

    Dugnad = fint!

  4. … for jeg ser at bare i dag, så er det en del folk som har havnet på min blogg etter å ha søkt etter:
    – åpenhet om psykisk lidelse
    – livet går opp og ned

    og en del slike ting. Sånn er det hver dag. Tenk så mye bedre det er om man da kan komme direkte til en side hvor mange stemmer snakker høyt og drar tauet i samme retning 🙂

  5. Anonym

    Det synes jeg var et durabelig bra forslag!!! The more people, the better. Da monner det.
    Jeg vet ikke om jeg skriver bra nok om disse sakene, men jeg kan forsøke. Men jeg vet ikke helt til når.

    En egen portal, med egen nisje er bra tror jeg. Da kan alle slike saker samles på en plass. Jeg tror det er mange som sitter på erfaringer, små eller store, som kan brukes. Å lese, og så oppleve en gjenkjennelsesfaktor, er som helbredelse i seg selv når man ikke er kjent med psykologiting fra før. Mange unge som kan ha bruk for dette,tror jeg.

    Kudos, VIctoria. Håper at noen er med på å dra dette i gang. Så kommer det flere med etterhvert 🙂

  6. Mesteparten av det jeg har publisert om mine erfaringer ligger i lenkene på denne bloggposten min:

    http://trausken.blogspot.com/2008/07/frykter-psykiatrien-flelser.html

    Men – take care, Victoria, så du ikke blir overlesset med opprivende historier!

  7. Det skal jeg gjøre, Titta 🙂 Takk for lenke, ser frem til å lese!

  8. Anonym: Jeg håper også at mange blir med på dette 🙂 Håper du har lyst til å skrive også!
    Takk!

  9. Flott innspill. Skal se om jeg greier å få til så mye konsetrasjon at jeg får skrevet noe.

  10. Flott, Graylady!
    Og det er jo ingen bråhast heller. Vi kan jo legge ut ting i lang tid fremover.
    Jeg venter til helga i alle fall før jeg gjør noe mer, avventer i forhold til respons, forslag osv.
    For jeg tenker at det er en balansegang mellom det at man ikke skal sensurere folk, og det at man ikke kanskje bør godta alle mulige tekster.. Eller at man bare godtar alt, legger ut og at det presiseres at dette er en samling tekster av folk som forteller hva de tenker, mener osv.

  11. Det var det der med å dra tauet i samme retning, da…
    «Åpenhet om psykisk helse» kan kanskje forstås på flere måter? Det kan vel være om bloggerens egen psykiske helse, bekjentes psykiske helse, menneskets psykisk helse generelt, men det kan vel være åpenhet om psykisk helsefeltet også – eller?
    Skal man ha med «flere og ulike stemmer», er det vel lurt å ha en overordnet, felles paraply/overskrift som alle kan samles under – selv om disse «stemmene» skulle være innbyrdes uenige? Åpenhet står vel heller ikke i motsetning til at det er flere meninger.

    Nå tenker jeg bare høyt.

    Men siden det er du som tok initiativet, Victoria, så kan du kanskje være en slags redaktør og bestemme hvilke innlegg som (evt ikke) passer inn. Så slipper man å krangle om det.

  12. La oss i alle fall snakke om det helt åpent først! Det er jo bedre å lande på noe etter en diskusjon, tenker jeg.

    Det jeg mente, var vel at feks, Pro Ana-innlegg ikke er bra (synes jeg), men at en tekst om å slite med anoreksia, hvordan det er å være kjæreste, venninne, mor etc til en med anoreksia er bra.

    Ikke innlegg som oppfordrer til mer slanking, selvskading, måter å ta livet av seg på, osv.

  13. Fantastisk initiativ!!!! Jeg blir nesten litt rørt av dette, jeg..

    Skal se om jeg klarer å skrive noe. For min del blir det kanskje mest sidelinje-skriving (siden jeg jobber i hjelpeapparatet), men jeg har jo også hatt mine opp- og nedturer. Må bare se hvor åpen jeg klarer å være.. selv om dette er en åpenhetsdag, så er slike temaer litt vanskelig. Og jeg har jo taushetsplikt, så vil helst ikke skrive så mye ift. jobben.. hmmm.. må tenke litt på dette, men jeg vil du skal vite at jeg støtter forslaget ditt. 🙂

  14. Om det er interrresant med tekst hvor man har pårørende som er syke så har jeg en her: http://tornerose78.wordpress.com/2008/04/07/om-skammen-ved-a-vokse-opp-i-en-dysfunksjonell-familie/

    Kan event skrive mer om topicet om det er ønskelig

  15. Bussemann

    Jeg har kanskje ikke så mye å komme med, men tar gjerne del i dette dersom det passer?

  16. Hei folkens! Flott med positiv respons, det er stas! Da blir jo dette mye bedre også, siden mange vil være med!! Jeg lar det gå noen dager (som sagt), slik at vi kan finne måter å gjøre ting på som funker bra 🙂

    Og du, Bussemann, jeg tror du har masse å komme med! Og alle som vil må jo kunne bidra her, for poenget for meg er at vi skal eie denne bloggen alle sammen.

  17. Hei Victoria! Flott initiativ! Ikke minst liker jeg den siste setningen:

    Tenk så morsomt om vi kan la interne bloggkonflikter ligge en stund, ha fokus på noe som angår oss alle??

    Ja!

    Jeg vil gjerne forsøke å skrive noe fra et pårørende-synspunkt. Jag återkommer.

  18. Jeg tror kanskje jeg kan ha litt å bidra med, både av egne erfaringer og når det gjelder det å bo sammen med noen som sliter.

    Flott tiltak Victoria. Jeg følger med og regner med det kommer noe mer om det her, dersom det blir en realitet.

  19. Mirakel og tornerose: Jeg synes det er enormt viktig å få med både fagperspektivet og pårørendeperspektivet også!! Ofte er det jo slik at nettsider, brosjyrer etc henvender seg til én av gruppene.

    kamikaze: Flott 🙂 Jeg gleder meg til å lese!! Og ja – flott hvis man her kan få til å presentere en samling av både enighet, delte meninger, ulike perspektiver, uten å snakke om elite og meta 🙂

    Alf Ivar: Jeg skrev lenger opp i kommentarfeltet at jeg bare lar det bero noen dager, slik at en del tanker får lande og det kommer innspill fra dere. Men vi må i alle fall ha dette oppe førstkommende fredag 🙂 «Lansering» på verdensdagen for psykisk helse?

    Hm. Jeg skriver en liten ønskeliste i dag, jeg.

  20. Glemte å si i innlegget mitt at det er et kjempe fint forslag og tiltak Victoria, flott!

  21. Kjempebra tiltak. Jeg skribler gjerne noen ord, saa faar vi se hvor brukanes det blir. Stadig litt saart, men likevel viktig tema.

  22. Jeg har tenkt litt på hva jeg ville gjøre i forbindelse med 10.10. Nå løste det seg :o) Jeg blir med!

  23. Avil, Meter´n og Delirium: Veldig flott! Jeg går inn i helgemodus og så tenker jeg litt, deretter kommer det en post med noen forslag i løpet av morgendagen. Kom gjerne med konkrete innspill i forhold til hvordan dette best løses 🙂

  24. viddal

    OK, jeg har en post på gang om mobbing og utpsyking. Hva gjør jeg når jeg er ferdig med den?

  25. hyt

    Jeg tror det er best med få administratorer på bloggen, ellers kan det fort bli mye rart på siden. Jeg tror heller ikke at vi legger ut «alt», uten en viss standard eller sensur først.
    Hvem påtar seg dette?

    Skal man kjøre temauker, eller skal man legge ut blandet pott med en gang`?
    🙂

  26. hannamidtipanna

    kjempeforslag! så fort jeg får tid skal jeg skrive noe å sende det av gårde.. Dette er en av tingene som virkelig kan få vekk en del av stigmatiseringen som er rundt å være psykisk syk. Alle monner drar.:)

  27. God ide. Det skal jeg gjøre. Nå er min blogg ganske politisk vinklet, men det jeg kommer til å skrive om er skeivfordelingen i den økonomiske støtten til psykisk helsehjelp ved norske universiteter. Mens Oslo, Bergen og Trondheim til sammen får 5,5 mill. kr. til dette, får ikke Universitet i Stavanger en krone… Er det mindre psykiske problemer på UiS?

    Uansett: bra initiativ

  28. Tilbaketråkk: Velkommen til temablogg for psykisk helse! « ~ psykisk ~

  29. viddal: Jeg synes bare du kan sende den på mail, adressen er psykisk ætt yahoo dot no.

    Ellers kan du legge inn lenke i kommentarfeltet på http://psykisk.wordpress.com
    så setter jeg den inn som en bloggpost der.

  30. tornerose: Jeg legger ut din tekst nå!

  31. Oi så det, nesten litt skummelt 😛

Legg igjen en kommentar

