Utfordring til alle bloggere [2]

Aller først vil jeg takke for at engasjementet har vært så stort.
Det gir håp at så mange ønsker å bidra til å øke åpenheten omkring psykisk helse.

Tanken min er at vi kan opprette en blogg, som kan fungere som en informasjonsportal, hvor bidragsytere er bloggere og andre skriveinteresserte. Imidlertid oppstår det umiddelbart tanker om hvordan en slik portal skal organiseres;
• Skal alle kunne bidra?
• Skal det stilles noen krav til tekstene, i form av lengde, kvalitet og tema?
• Skal noen ha admin-ansvar, eller skal det fungere som et slags ”psykisk helse- wikipedia”?

Det jeg ønsker, er at siden er åpen for alle, fra Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober 2008.
Videre tenker jeg det er lurt å gjøre dette enkelt. I alle fall i starten. Ambisjonene må gjerne øke etter hvert, men dersom det skal tas veldig mange store grep allerede nå, så kommer vi ikke i gang med en gang. Og jeg håper jo dette kan skje raskt, i en slags

Bloggere – alltid raskere enn offentlig sektor – type ånd.

Mitt forslag ser slik ut:
• Jeg oppretter en wordpress-blogg – jeg har opprettet en allerede: http://psykisk.wordpress.com. Er dette ok?
• Jeg legger inn innlegg etter hvert som de kommer inn (noen har allerede sendt inn, flott!)
• Et par stykker til (meld dere) blir med og organiserer siden
• De aller fleste bidrag får være med
Med det siste kulepunktet mener jeg at det bør være rom for uenigheter. Hva som er god hjelp, og hva som kjennetegner både det å slite og å ha en god psykisk helse, vel – det kan sikkert være uenighet om dét.
Men! Jeg ønsker ikke å ha med:
Pro-ana-tekster
Det er helt ok at folk som sliter med spiseforstyrrelser skriver tekster om hvordan de har det osv. – men ikke tekster som oppfordrer og motiverer til vekttap, å skjule sykdommen for omgivelser osv.

• Tekster som forteller om metoder for selvskading
Mange som selvskader er opptatt av å finne nye metoder å gjøre det på. Jeg vil ikke ha tekster med en oppramsing av muligheter eller oppskrifter på hvordan man gjør ulike ting.
• Tekster av type ”jeg kommer til å ta livet av meg på fredag i neste uke
Det finnes blant annet chatportaler, hvor overvekten av de som skriver sliter psykisk. Å få beskjed om at en du bare kjenner på chat (eller her: blogg) kommer til å ta livet av seg den og den dagen, er så vanskelig. Hvem er h*n? Hvordan kan jeg få tak i personen? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Og så videre. Det er også folk som da faktisk har tatt livet av seg foran webcam, og det er ikke meningen å kimse av andres desperasjon, men dette vil jeg ikke ha med.

Sunn fornuft, rett og slett.

Så. Jeg tenker det er greit med noen begrensinger, men ikke så mange. Det kan heller revurderes etter hvert.
Jeg ønsker ikke å skille ut enkelte bidrag grunnet eksempelvis tekstkvalitet. Dette er ikke et litterært prosjekt.

Kom med innspill i kommentarfeltet!

6 kommentarer

Filed under Blogger, Blogging, Helse, Meninger, Politikk, Samfunn

6 responses to “Utfordring til alle bloggere [2]

  1. Jeg er enig i at man ikke bør ha med tekster som oppfordrer folk til å sulte seg halvt eller helt ihjel, men å utestenge en tekst som mener at man bør skjule en psykisk lidelse er mer problematisk. Årsakene til at jeg mener dette er:
    Har selv hatt spiseforstyrrelse i mange år uten å bli oppdaget. Ble spurt en gang på et legekontor men nektet for det. Likevel klarte jeg å overvinne den helt av meg selv. Sett på bakgrunn av at det nå har kommet nye regler, som gjør at man kan tvangsinnlegge folk med en BMI på 17 (jeg hadde lavere enn det, og fungerte godt kroppslig), skjønner jeg godt at noen kan bli redde for å røpe hva de sliter med.
    Den andre grunnen er at ingen som har en psykisk lidelse har noen meldeplikt overfor omverden/hjelpeapparatet. Jeg har f.eks. ingen kontakt med psykolog, psykiater , psykiatrisk sykepleier eller annet, jeg heller, selv om jeg er traumatisert, og jeg kunne f.eks. godt ha skrevet et innlegg der jeg advarte folk med min bakgrunn å søke hjelp fordi det er lite hjelp å få med traumer og mye uforstand å møte hos psykofolka.

  2. Jeg tenkte mer på tekster i forhold til «slik kan du late som om du har spist mat når du ikke har gjort det».
    Ser helt klart poenget i det du skriver!

  3. Nei, den er ikke lagt ut ennå. Jeg bare sikret navnet 🙂 Får gjort det i løpet av dagen eller morgendagen, mye å gjøre nå. Sier ifra når det skjer!

  4. Sexy Sadie

    Jeg mangler faktisk en definisjon på hva god psykisk helse er.

  5. Tror vel kanskje ikke du finner en helt klar definisjon på hva god psykisk helse er, og at definisjonen gjelder alle mennesker.

Legg igjen en kommentar

