Ribbehjelpen

Jeg stod i kassa for å betale et gedigent gresskar jeg skulle hule ut, skjære skummelt ansikt i og bruke som halloween-lykt ute. Foran meg (eller egentlig bak meg i køen siden de kom inn etter meg, men før meg fordi de sprengte seg frem slik gamle damer gjerne gjør, underfundig det der at det er pensjonistdamene som åpenbart har dårligst tid i samfunnet) stod to eldre damer, de holdt et lite gresskar i hver hånd og de snakket.

De snakket om hvor idiotisk det var å adoptere slike tradisjoner som Halloween. Jeg tenkte litt på hvorfor de da stod der med de gresskarene sine.

De snakket om at det var sååå synd at det allerede NÅ var julestjerner satt frem på bordene i blomsterboden. De mente at man blir lei jula før den har begynt.

– Så ikke kjøp julestjerne, da – hadde jeg lyst til å si.

Jeg vet at det snart er duket for disse «la oss nå ha jul kun i desember»-aksjonene. Det skjer hvert år. Jeg vil også gjerne ha en mer sakral følelse av julen, og jeg tror nok at en del folk ikke helt får det til fordi de stresser og kaver sånn med alt.

Men det finnes noen triks. Det finnes et par triks som gjør at jula glir smooth og fint, uten det store hysteriet. For folkens, stresser dere før jul og i selve julehøytiden, vel – da velger dere det i stor grad selv.

I år kan dere slappe helt av, i alle fall når det gjelder maten for de av dere som spiser ribbe til jul.

Jeg skal lære dere å lage ribbe.

Jeg lager fader meg nesten verdens beste ribbe.

Ribbetelefonen kan hives på hylla og støve ned sammen med Verdikommisjonen. Så kan heller pengene brukes på noe annet. Noe nyttig, for en gangs skyld.

Ribbeopplæringen starter i god tid før jul. Stay tuned.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Ribbehjelpen

  1. Ribbeopplæring? vi venter i spenning, blir det muligheter for prøvesmaking ?

  2. Hehe, vet ikke om det er mulig akkurat, men hvis du lager det slik som jeg skriver det opp (en dag om litt) så blir det garantert god ribbe hjemme hos deg 🙂

  3. Bra du sa nesten da, Vic. Jeg er nemmelig også rasende god på ribbe. Til å spise den også.

  4. Alf Ivar: Hah! Da utfordrer jeg deg til ribbe-challenge.

    Vi kan jo beskrive, samt fotodokumentere – og la leserne vurdere?
    Så kan vinneren smykke seg med tittelen
    Master of Christmas Pork Rib.

    Tør du??
    😉

  5. Guttame’ – (sørlandsk for gud-a-mei) – nå ble jeg kjempesulten, og så gleder jeg meg til jul 🙂
    Jeg skal følge med på ribbeskolen din, til jeg skal lage den vesle ‘lillejuleaften-når-alt-er-ferdig-ribba’.
    Kanskje jeg skulle spise ‘frokost’ nå da?

  6. Hehe. Hvis jeg ikke glemmer det til jul så.

  7. Britt Åse: aner vi et lite familiekompromiss??
    🙂

    Alf Ivar: Nå synes jeg du virker veldig defensiv 🙂

Legg igjen en kommentar

