Kroppen min [2]

Det er jo ikke slik at jeg skylder på reklameindustrien. Å legge skylda for dårlig selvbilde på moteblader, det blir litt for billig tenker jeg. Jeg synes ikke det er typer som Jan Thomas eller Vendela sin skyld heller. I alle fall er det snakk om en massiv skylddeling mellom en hel haug av aktører.

Nå er jeg 29 år gammel. Jeg tror jeg har følt meg ok i fire eller fem år.

Dramaqueen

Det vil si at inntil nylig og fra jeg fikk en oppfatning av mitt eget utseende, jeg var vel omlag sju-åtte tenker jeg, så har jeg egentlig aldri følt meg vel. Det har alltid vært en del ting å plukke på. Alltid var jeg liksom for mye av noe, eller for lite av noe annet.

Samtidig betyr det ikke at jeg i ett eller to år har følt meg bra, og at jeg alltid tidligere følte meg dårlig. Det finnes en del gråsoner.

Jeg kunne nemlig ha en del dager hvor jeg følte at jeg så fin ut. Men, følelsen tok som regel slutt dersom jeg måtte gå ut av døra hjemme, jeg var veldig redd for mange små (egentlig dumme) ting;

i) ikke være fin nok

ii) se ut sånn at folk kunne tenke at jeg hadde gjort en innsats for å se bra ut [for da kunne de jo stikke hodene sine sammen etterpå for å le av forsøket mitt, for det var jo fullstendig usannsynlig at jeg kunne ha fått det til]

Dette virker jo igrunnen ganske banalt og brutalt samtidig. Og det var nok sikkert banalt i starten, men det som skjedde var at en del av disse å, jeg er så redd for ikke å være bra nok-tankene bare skled helt ut, slik at jeg syntes det var helt jævlig å gå ute, for jeg syntes folk stirret – på en særdeles negativ måte, og det kan det jo egentlig hende de gjorde også, for man vekker muligens litt oppsikt når man går og kikker seg paranoid fra side til side, og plutselig snur seg bakover med brå bevegelser.

Og jeg vet jo at ikke alle trekker disse negative tankespiralene like langt som det jeg gjorde, men jeg tror nok altfor mange jenter (og noen gutter, garantert) tenker for negativt om seg selv.

I tillegg ble jeg oppfattet av en del folk som ganske overlegen. Jeg kan jo si det nå, noen har fått høre det allerede;

– Jeg sa ikke hei, jeg gikk forbi deg på gata. Ikke fordi jeg trodde jeg var bedre enn deg, men fordi jeg ikke følte meg bra nok.

Disse bildene ble tatt på badet i dag tidlig. Datter badet, og mor tok bilder av seg selv, med bloggpost med samfunnsbrodd i tankene. For jeg synes faktisk at vi trenger en skikkelig opprydding i forhold til en del av disse tingene jeg beskriver lenger opp her. La oss bare anta at en del unge mennesker sliter med det samme synet på seg selv som jeg hadde før. Når jeg ser på de bildene, og vet at jeg så ganske lik ut før, med unntak av at huden nå er litt ruere og jeg har begynt å få noen grå hår (skylder på stress!), så tenker jeg faktisk at det er urettferdig gjort overfor meg selv at jeg kastet bort så mange år på å føle meg så stygg at jeg ikke var verdig å puste i den samme luften som andre mennesker.

Jeg synes det virker som om presset blant ungdommer nå er mye sterkere enn det var før. Det er så enormt fokus på kropp og utseende at jeg nesten tilter innvendig når jeg tenker på hvordan dette blir dersom det skal eskalere videre til min egen datter blir fjortis om ti år.

Når det gjelder programmer som Top Model, så er det greit nok at jeg sitter her som snart tretti og blir delvis oppgitt, dels forbanna og faktisk noen ganger lar meg underholde av utsagnene som popper ut av munnen til Jan Thomas, Vendela og jentene som er med, for jeg (ser jo selvsagt bare på dette programmet av rent researchmessige grunner, selvsagt) klarer jo å forstå at presset vi ser mot de jentene der, er fordi de deltar i en konkurranse hvor målet er å bli en supermodell. Jeg tror ikke verken TV3 eller Vendela & Co mener at dette er noe som skal kanaliseres inn som utseende-rettesnorer for den gjengse fjortis. Allikevel sitter jeg med en emmen smak i munnen. Jeg tror ikke det er med på å bygge opp hodene til folk. Jeg tror at programmer som dette, kombinert med alle bladene og en del av motebloggene er med på å gjøre at det sitter en hel haug med folk rundt omkring og føler seg stygge uten grunn.

Neste post om dette vil handle om skjønnhetspresset på voksne mennesker. Da skal jeg fordele mer skyld og fortelle om antirynkekremkjøpet og fitnessråd jeg ikke hadde bedt om.

Stay tuned.

18 kommentarer

Filed under Kropp

18 responses to “Kroppen min [2]

  1. – Jeg sa ikke hei, jeg gikk forbi deg på gata. Ikke fordi jeg trodde jeg var bedre enn deg, men fordi jeg ikke følte meg bra nok.

    Dette kjenner jeg meg igjen i (ikke noe problem nå lenger). «Unnskyld at jeg er til! »

    Det er bare så alt for jævlig. Selvbilde og alle menneskers likeverd burde vært eget fag på skolen!

    Jeg blir helt kvalm av utseendefokuset i kulturen. Vi skulle hatt en folkebevegelse mot.

  2. Alter Ego

    Jeg har lest. Og vil tenke langt og lenge foer jeg sier noe, tror jeg. (Jeg liker det og blir kjempestimulert, bare for aa ha det sagt!) Kanskje blir det egen bloggpost til slutt?

    Tusen takk for at du er modig og deler saa mye av deg selv her – det setter jeg stor pris paa!

  3. Sirgun: Enig med deg – jeg synes også dette burde være et fag i skolen. Enkelte mener jo at dette ivaretas gjennom RLE-faget på barneskolen, men jeg er ikke enig.

    Alter Ego: Tenk så lenge du vil! Jeg burde sikkert ha tenkt mer selv, men noen ganger er det så godt å bare sende ut tekster som kunne vært jobbet med, det er en øvelse i mindre selvsensur det også!

    Ønsker dere begge en god dag!

  4. Jan Thomas representerer et pretensiøst, overfladisk og utålelig menneskesyn og livsgrunnlag som jeg har store problemer med å godta. Det er så ille at jeg blir regelrett hissig bare jeg ser han på TV.

    Jeg er ikke noe glansbilde selv, og jeg bor sammen med en kvinne med et ganske ordinært utseende. Jeg er mer enn fornøyd med hennes utseende, og jeg tror kanskje hun synes jeg ser noenlunde ok ut også. Men hadde Jan Thomas sett oss, så er jeg sikker på at han hadde slaktet både garderobe, hårfrisyre og mer til.

    Men så er vi kanskje enkle sjeler også da; jeg og kona. Men vi har det ganske bra sammen vi.

  5. Alf Ivar:

    Jeg har faktisk ikke visst at vi har TV3, så jeg har ikke sett dette annet enn på nettet. Grunnen var at jeg søkte etter programmet med Eivind Hellstrøm, for det hadde jeg ikke sett, og det ville jeg se. Morsomt – gleder meg faktisk til torsdag, for nå har jeg funnet ut at TV3 bor der det egentlig står Hallmark i kanaloversikten.

    Da jeg hadde sett dét, så jeg at de Top Model-episodene lå ute på web-TV.
    Jeg har jo skjønt at Vendela har vært krass i kantene mot jentene (lest, hørt, sett) – og da tenkte jeg det ble litt komisk, for når du disser 16 år gamle jenter for at de ikke kan gå, har stygg hud, er helt håpløse, osv, så bør man kanskje ikke gå til sak mot Anne Kath Herland.

    Så ble jeg sittende for å se på litt.
    Og jeg tenkte som deg: Hva ville Jan Thomas ha sagt om meg? Det var forresten opprinnelig tittelen på denne posten.

    Men jeg fant ut at han hypotetisk kunne tenkt hva han vil om meg, og så tenker jeg (ikke fullt så hypotetisk) hva jeg tenker om hans standpunkter.
    Man må alltid huske at man ikke skal amme barnet sitt, slik at man får hengepupper, for man skal ikke ødelegge det Gud har gitt. Og sånn.

    Takk for lenkene 🙂

  6. Krissy

    det jeg liker godt med bloggen din, er det glødende engasjementet (!!), åpenheten og modigheten. Fortsett me d det. 🙂

    det er godt når man kan se ufornuften i slik man tidligere tenkte.

  7. Kudos for at du skriver, Victoria!

  8. krissy og Undre: Tusen hjertelig takk – det varmer 🙂

  9. Tilbaketråkk: Det var en gang « Olavas rike

  10. Dette er bra, Victoria! Du gjør så mye bra med bloggen din… du setter fingeren på viktige og store temaer som angår mange, spesielt kanskje unge mennesker? Og det du skriver tror jeg kan være med på å gi håp… Så mitt ønske er at bloggen din blir funnet av mennesker som sliter slik du en gang slet. Så de ser det er håp. Så de ser de ikke er alene. Så de kanskje kan bli røska litt i, for disse tankene går det an å snu (eller få hjelp til å snu).

    Jeg husker jeg fant et bilde av meg som 16-åring. Det er noen år siden nå, men det var altså etter at jeg ble voksen. Jeg husket tilbake på hvor lite attraktiv jeg følte meg den gangen, og at jeg følte meg for tjukk. Og så ser jeg på et bilde av ei jente som hverken er tjukk eller stygg. Litt som din erfaring på badet da du tok bilder?

    Nå har jeg fått grå hår jeg og (bare noen og ja, det er helt sikkert stress!), bærer ganske mange flere kilo enn jeg gjorde den gangen – men tror jeg på mange måter har det mye bedre inni meg.

    Jeg ser fram til flere innlegg om dette. 🙂

  11. Takk for det, Lothiane!

    Jeg håper virkelig det kan være til hjelp, da hjelper det i så tilfelle på flere nivåer, for jeg synes faktisk det er litt hjelp i dette selv også. Sortere hodet.

    Jeg har det også mye bedre nå 🙂

  12. Hjertelig takk for at du lenket til teksten, olava!

  13. Vel. Jeg vet at en del av guttene på videregående ikke tok seg bryet med å flørte med deg fordi du er så pen at de tenkte de uansett ikke hadde nubbesjans.

    Ha en god dag der nede, og hurra for bursdagsgutten 🙂

  14. Hei Marion! Håper du hadde det bra på tur 🙂
    Hm, det du sier der er slike ting som man kan smile av nå, men som det hadde vært litt ok å vite back then. For det var virkelig ikke slik det så ut fra der jeg stod.

  15. Veldig bra hadde jeg det. Sebraer og greier.

    Jeg skjønner nå at det hadde vært bra å vite da. At jeg ikke sa det til deg skyldtes at det for resten av verden var og er et så opplagt faktum at det at du ikke visste det selv var helt utenkelig.

    Snakkes mer senere!

  16. det er ganske rart … jeg tror ikke kroppsbildet nødvendigvis henger sammen med kroppsbildet, om du skjønner. for meg har det alltid handla mer om selvbildet; ideen om hvem jeg er som person. å ikke føle seg bra nok, ikke klare å stole ordentlig på folk, ikke stole på seg selv – ikke stole på kroppen sin. frustrerende at mennesker klarer å la seg rote så til av andre og av hendelser! 😛

  17. Sexy Sadie

    alle mennesker har komplekser også de pene ut av oss.

  18. Problemet er vel når slike komplekser blir så store at det er vanskeligere å fungere i dagliglivet. Det skjer med alt for mange, tenker jeg.

Legg igjen en kommentar