– Er du litt dum, eller?

For to dager siden om kvelden. På sengekanten, idét åtteåringen skulle legge seg.

Han fortalte om at de har et prosjekt på skolen, som går ut på at dersom de leverer inn brukte mobiltelefoner, får skolen 10 kr per mobil, og 50 kr blir gitt til barn som trenger det mer enn mange barn i Norge. Prosjektet er i samme gate som dette.

Av en eller annen grunn kom vi inn på pengepolitikk.

Ikke helt bevisst fra hans side, men han hadde en 50-lapp på rommet og han har jo sett mange ganger at det står Norges Bank  på pengene. Han sa at det virket som en kul ting å være Norges Bank, for de kan lage så mange penger som de vil.

– Neeei, sa jeg. -de kan egentlig ikke det, for hvis de lager veldig mange penger, slik at pengemengden øker mye i forhold til inntekten til landet, da blir det inflasjon som betyr at markedsverdien til pengene synker slik at pengene blir verdt mindre. Ikke sant, tenk om du hadde spart 1000 kroner, og så bestemte Norges Bank seg for å lage mer penger, og så ble det slik inflasjon sånn at pengene dine bare var verdt 100 «gamle» kroner. Og til slutt kan det bli hyperinflasjon og da blir det skikkelig ille, akkurat som en slags hyperaktiv inflasjon! Den bare løper kjempefort!

– Å. Ja, det hadde jo vært veldig dumt egentlig. Men da kunne folk bare ha mer penger?

inflasjon.jpg Hyperinflasjon, Tyskland i mellomkrigstiden. Penger som byggeklosser.

– Neeei, det funker liksom ikke helt sånn heller, for hvis det blir så mye penger, så stiger prisene også, og så får folk  lavere reallønn, ikke sant,  de får ikke lenger like mye for pengene som før og da kan de ikke kjøpe noe, og jo mindre folk har å bruke, da synker inntekten til landet. Det er så mange ting som både påvirker og blir påvirket av dette, men vi kan jo snakke om det en annen gang, vet du. For jeg skjønner jo at dette er veldig vanskelig å forstå..

-??? *han ser oppgitt på meg*

– Dette er makroøkonomi, gutten min *sender mammablikket tilbake*

– Jeg skjønner dét da, mamma. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du må bruke mye tid på å lese noe som er så lett [studerer blant annet makro dette sem. vic.anm.] jeg, og er du egentlig litt dum, mamma???

Argh. mye for å være overpedagogisk.

[neste gang skal jeg tegne modeller og gjøre alt så innviklet jeg bare kan]

10 kommentarer

Filed under Famileliv

10 responses to “– Er du litt dum, eller?

  1. Jada. Neste gang skal jeg tegne opp alle modellene og forklare alt så innviklet jeg bare klarer.

  2. Ellen

    Tror du har en smart 8-åring. Min åtteåring måtte nok hatt en såpass pedagogisk innføring for å forstå! Men så snakkes det minimalt om makroøkonomi her i huset også. Mitt forhold til økonomi er sånn: Penger=trygghet eller penger=angst!

  3. Jeg tror jeg snakker om det litt over snittet mye, gitt.. 😀 Men det er fordi jeg aldri har tatt det før, men synes at det er veldig moro. *mumler noe om å være nerd*

  4. hehe

    her i huset er guttungen i hvorfor-alderen, men jeg har mye å glede meg til ser jeg 🙂

  5. Hei! Ja, det er bare å begynne med mental forberedelse 🙂

  6. hvahunsa

    Ah, lærepengen er; ikke gjør tingene vanskeligere enn de er. Akkurat der er barn flinkere enn oss voksne. Et tabnkekors. Det skal jeg jammen tygge litt på i dag.

  7. Hehe, håper det gikk bra med tyggingen 🙂 Så ikke kommentaren din før nå, jeg.

  8. Prøv å forklare dem hvorfor de bør spare penger på sparebøssen sin. Det er et laaaaaaangt lerret å bleke, gitt.

  9. Jeg tror jeg må lære ham at han istedet for å spare må investere 😉

Legg igjen en kommentar